Loading...
PASLAUGOS:

#CoachingNotes

Koučingo užrašai

LEVEL UP! VERSLAS #7 – LYDERYSTĖ

BŪTI PRIEKYJE – ABIPUSĖ LYDERYSTĖ

Kuo greičiau klausimai “kaip dabar bus?”, “ko dar laukti?” pavirs į išsireiškimus “ufff, šitą atlaikėme”, “nebuvo taip sunku”, “pradeda patikti”, “panašiai bus ir kitą kartą”, tuo greičiau ateis suvokimas, kad galima padaryti daugiau nei buvo tikėta. Už tai atsakinga Lyderystė.

Tai yra gyva mintyse ir veiksmuose tų, kurie geba atsiriboti nuo drebėjimo dėl ateities būsenos. Visi pakilimai ir staigūs kritimai yra sudėtinė veiklos/verslo dalis: vieni atsilaiko, kiti – turės paaiškinimą, kodėl nepavyko. Priekyje nebus tik tų, kurie turės ir rezultatą, ir pasiteisinimą vienu metu.

Manote, kad Jūs per maži, kad atlaikytumėte išbandymus? Parodykite, kokie Jūs maži, ir rasime tokių, kurie buvo dar mažesni, bet atsilaikė.

Nesvarbu kokioje srityje veikiate – Jūs esate ne vieni. Daug verslų privalo prisitaikyti ir parodyti pasauliui, kad jie gali tai, ko negali kiti. Išbandymų bus visada, ir toks etapas gali būti dar vienas būdas priminti apie save kitiems. Galima to ir nedaryti, bet tai padarys Jūsų konkurentai. Kas irgi nebus labai blogai, nes kiekvienas mokosi skirtingai ir iš skirtingų dalykų.

GERIAUSIAS LAIKAS TAPTI BESIMOKANČIA ORGANIZACIJA

Kuomet kalbame apie abipusę lyderystę, verta atkreipti dėmesį į tai, kad kiekvieną kartą yra dvi pusės:

  • Jūs, kaip lyderis, ir Jūsų komanda
  • Jūsų komanda ir Jūsų klientai
  • Jūsų įmonė ir Jūsų partneriai
  • Jūsų energija darbe ir Jūsų energija namuose

Galima tęsti toliau, bet esmė yra ta pati – visur yra sąsajos su tuo, ką darote. Viską, ką turite geriausio yra pagal tai, kiek esate nusipelnę. Visuma. Bendrai. Jei norisi geresnių rezultatų – tai įmanoma tik tapus geresniems nei būta anksčiau.

Visa tai yra išmokstama. Mokytis, beje, visada geriau ne vienam, o visiems bendrai (kad ir kaip keistai dabar skamba, nes visi prisimename, kad mokykloje nebuvo galima kalbėtis per kontrolinį, o universitete dėstytoja(s) buvo judantis “kranas” – vaikščiojo po auditoriją ir kraipydavo galvą taip, kad neidavo numatyti, kurioje pusėje žvilgsnis bus ilgiau).

BESIMOKANTI ORGANIZACIJA

Kaip su(si)kurti tokią aplinką, kurioje žmonės atsikratytų baimės pokyčiams tam, kad galėtų jų metu klestėti?

Tai daro organizacijos, kuriose yra veikianti mokymosi kultūra. Tokios organizacijos atrodo net gana keistai, nes nėra apsivertusios knygomis, online kursais ar neišeina iš seminarų. Jos dar keistesnės, nes jose veikiantys žmonės dažniau nei kiti kalbasi tarpusavyje, kelia klausimus, stebi veiklą ir tariasi, kas procese gali būti pakeista, kodėl daro būtent taip ir ne kitaip. Jie visi kažkokie keisti – jie mokosi vieni iš kitų.

Tada jiems yra aiškiau, ko tiksliai reikia išmokti, kokių įgūdžių trūksta jų įmonėje/organizacijoje ir jie greičiau priima sprendimus, ką daryti (net tada, kai suklysta, nes jiems jau seniai aišku, kad klaida – yra patikinimas, kad yra kitas būdas pasiekti rezultato).

Jūs irgi esate tokios organizacijos dalis, nes jūs galite aškiai pastebėti, kad Jūsų naujai išmoktas dalykas padarė pokytį Jūsų mąstyme (smegenyse). Geriausias scenarijus yra tada, kai tą pokytį pamatėte ne tik Jūs vienas, o ir kiti, su kuriais dirbate/veikiate.

Augimas (kas realiai ir yra pokytis) įvyksta tada, kai vieno žmogaus išmokti dalykai tampa ir kitų žmonių nauja tikrove, kurią visi priima, kaip naudingą vystyti dalyką iki kito, geresnio, atradimo.

Kai Jūs skiriate laiko palaikyti savo komandos mokymąsi, Jūs padedate visiems geriau jaustis tuose pokyčiuose, kurie vyksta. Jums tas pokytis irgi į naudą. Taip visi kartu transformuojatės į geresnę savęs versiją. Besimokant.

Skamba visai gerai, tiesa?

Jei Jūs jau sukūrėte besimokančią organizaciją, tuomet patvirtinsite, kad Jūsų komanda tiesiog mėgaujasi pokyčiais.

Šioje vietoje norisi priminti vieną knygą, kuri tam tiktų labiausiai. Seniai parašyta, bet nuspėjusi ateitį. Matomai knygos autorius kartu su Simpsonų kūrėjais turi reguliarius susitikimus.

1990-ais metais MIT (Masačusetso technologijos instituto) profesorius Peter Senge knygoje “Penktoji Disciplina” (The Fifth Discipline: The Art & Practice of The Learning Organization) įvardijo esmines charakteristikas verslui/įmonei  ir tai yra klasika iki dabar.

Jei reikėtų įvardinti naudingiausius ir reikalingiausius metodus įmonės augimui – ši knyga būtų viena iš TOP3. Perskaitai, pritaikai.

systems thinking in a learning organization

SISTEMINIS MĄSTYMAS

Sistema – tai būdas, kaip kas nors įvyksta. Kiekvienas veiksmas Jūsų versle yra rezultatas to sprendimo, kurį priėmėte Jūs ar Jūsų komanda. Skirtingais momentais tie veiksmai yra skirtingi. Jūs galite turėti sistemą, kaip reikia reaguoti į kliento nusiskundimą, kai tokio sulaukiate. Jei neturite apsirašę – ji tiesiog “atsitiks”.

Sisteminis mąstymas suteikia Jums daugiau aiškumo ir tam tikros kontrolės viskam, kas vyksta Jūsų versle. Jos būna pačios paprasčiausios, kartais net juokingos, bet jos yra ir padaro savo darbą. Kitu atveju – kainuoja papildomus pinigus.

Ne vienerius metus dirbant su klientais tenka pamatyti ir gana juokingas situacijas. Viena iš jų – dokumentų “pametimas/radimas”. Kaip savininkas tai išsprendė? Mokėjo papildomai administratorei, kad ji tuose popieriuose padarytų tvarką.

Ji tvarką padarė per kelias minutes ir niekas nesirūpino, kaip tai įvyko. Kai administratorė išvyko atostogų, ofise kilo panika, nes jie vėl nerado reikalingų dokumentų. Tai, ką jie pamatė administratorės užstalėje, nustebino ir prajuokino. Ji visiems dokumentams priskyrė spalvas, dėklus, stalčius ir katalogą, kuriame buvo surašyta, kur, ko ieškoti pagal raktinius žodžius.

True story. Dabar toji administratorė–tvarkos sergėtoja yra tos pačios įmonės personalo ir administracijos vadovė. Dokumentai ten nesimėto, o veikianti sistema kuria vertę įmonei, kaip ir kiekvienas komandos narys.

Ar ji sprendė problemą? Ne, ji sistemą “viskas pasimeta” pertvarkė į “viskas savo vietoje”.

SISTEMINIS MĄSTYMAS KIEKVIENĄ JŪSŲ ĮMONĖS/ORGANIZACIJOS PROBLEMĄ PAVERČIA GALIMYBE PA(SI)TAISYTI

Besimokančios organizacijos idėja leidžia Jums pamatyti platesnį vaizdą. Dėl to vis dažniau vietoje “Kas čia ne taip?”, kelti klausimą  – “Jei pakeistume šį vieną dalyką, tai kam dar butų poveikis?”

Tarkime, Jums reikia pakeisti darbo laiką (ir labai tikėtina, kad grafikus reikės keisti daug kam), tai kam tai bus aktualu?

Kas dar apie tai turi sužinoti? Kaip jie tai sužinos? Kur turi atsispindėti šie pasikeitimai?

Suvaldyti viską vienoje galvoje – yra velniškai sunkus ir beprasmis darbas. Taip greitai pavargstama, o pavargęs protas nesukuria naujų idėjų. Sistema tokius dalykus pakelia lengvai ir visi žino, kur kas turi būti padaryta. Taip viską daug lengviau susekti: tiek mažus, tiek didelius darbus, tiek dalykus, kuriems jau laikas “į poilsį”, tiek tas veiklas, kurioms reikia daugiau energijos.

Prisiminus Albert’ą Einštein’ą:

“Popierius yra skirtas surašyti tam, ką reikia atsiminti. Smegenys skirtos tam, kad galvotų.”

Aprašytos sistemos tam ir reikalingos, kad būtų lengviau suvaldyti visas kasdienes užduotis ir atsitinkančius pokyčius. Tai sukuria laiko galvojimui (tai atskira kultūra, kuri augina ogranizaciją ir žmones joje. Plačiau Nancy Kline apie tai rašė serijoje apie pagalvojimus “Time to think”), laisvės atradimui ir visos tos aukštyn-žemyn-pirmyn-atgal-apsisukam karuselės pamėgimui.

Mental models in a learning organization

PROTAVIMO MODELIAI

Nekeista, kad mes visi turime tam tikrus matymus, vertinimussuvokimus apie kitus žmones. O jie turi apie mus. Ir didžiąją laiko dalį mes net nesuvokiame ir nepastebime, kad tai vyksta.

Nuo to, kaip mes nusiteikę, kokį vaidmenį mes atstovaujame, priklauso ir tai, kaip mes veikiame (koučingo specialistų mokymuose būna nemažai atradimų, kai būsimi koučeriai suvokia, kad net išorės klientų jie klausosi taip, kaip klausosi savo komandos narių), kaip mes reaguojame į pokyčius.

Suprasti ir perprasti šiuos modelius užtrunka laiko. Daug greičiau tai vyksta, kai procese yra visi kartu – tai besimokančios organizacijos kasdienybė.

Kai daugiau mokomasi kartu, greičiau pradingsta vertinimai, kaltinimai. Vietoje to atsiranda daugiau empatijos ir prieš ką nors teisiant ar darant įsivertinama situacija. Stabtelėjimas atsakyti į klausimą “Kodėl jie elgiasi būtent taip?” atneša ne tik daug suvokimo apie kitus, bet ir apie save, apie mus pačius.

Ar pokyčiai bus geri ar blogi priklauso nuo kiekvieno asmeninio suvokimo ir patirties. Netgi nuo to, kokią poziciją užimame įmonėje.

ASMENINIS MEISTRIŠKUMAS

Tai nieko daugiau kaip tik energijos bei kantrybės suvaldymas, kad pamatytume realybę kaip galima objektyviau.

Reakcija į pokyčius tuomet paremta empatija bei sąmoningumu.

Kaip tai daryti?

Sąmoningumas auga visada, kai ne tik klausomasi, bet ir stengiamasi suprasti. Koučinge tai dar vadinama aktyviu klausymu. Jūs klausotės ir matote situaciją kito žmogaus akimis. Atliepiate į tai, kas vyksta ne tik žodžiu, bet kūno kalba, įžvalgomis, balso tembru, išsakote jausmus – apibūdinante, kaip jaučiatės.

Ganėtinai paprasta – daugiau klausyti ir klausti nei kalbėti. Tai parodo, kad Jums yra svarbus kitas žmogus, stengiatės suprasti, kaip jis jaučiasi. Taip pasikeičiama požiūriu, mokomasi vienas iš kito patyrimo ir už šį augimą yra atsakingos abi pusės – tai abipusė lyderystė.

Mes kiekvienas skirtingai reaguojame į pokyčius, kitaip juos priimame, savaip elgiamės. Viskam reikia laiko. Tuo metu, aišku, turi būti ir pastangos. Tad čia ypač svarbu ir lankstumas, ir kantrybė. Ypač tiems, kuriems pokyčių metu yra itin sunku.

Taip, kartais žmonės net nežino, kad jiems reikalinga pagalba, bet tas visada aiškiau ir lengviau, kai kalbamasi.

Asmeninis meistriškumas svarbus kiekvienam komandos nariui ir tai gali būti vienas iš ilgiausiai trunkančių pasiekimų. Čia augti svarbu visiems. Kartu. Tokia lyderystė yra daug svarbiau, nei tik asmeninėmis ambicijomis paremtos lenktynės.

Tai nėra lengva, bet tikrai įmanoma.

shared vision in a learning organization

BENDRA VIZIJA

Pradžioje tai bus vieno žmogaus idėja. Vėliau ji bus “pasmerkta” augti, kai ją plėtos keli komandos nariai. Paskirkite laiko ne tik jai susikurti, bet ir reguliariai aptarti, pasitikrinti ar vis dar tame pačiame kelyje esate.

“Besimokanti organizacija yra grupė žmonių, kurie pastoviai stiprina savo galimybes, kad sukurtų tai, ką jie ir nori sukurti.” – Peter Senge

Pažinkite tai, kuo Jūsų komandos nariai labiausiai domisi, kas juos “veža” ir kam jie nėra abejingi. Lyderiui svarbu pamatyti sąsajas tarp to, kokią viziją mato jis ir kaip prie jos galėtų prisidėti komandos nariai (degančiomis veikti akimis).

Pradžioje gali būti sunku pamatyti tą patį vaizdą visiems. Tai gali net ir “užknisti”, kad kiti nemato tai, ką matote Jūs. Dėl to nereikia nustoti kalbėtis, įsiklausyti į pasiūlymus. Atviras kitų minčių priėmimas sukuria daugiau galimybių ir taip įtraukia didesnę komandą siekti to paties, kartu keliauti ta pačia kryptimi.

Kartais bendros vizijos kūrimas yra kitų idėjų priėmimas netgi tada, kai su jomis visomis nesutinki. Esmė yra ne tai, o įsiklausymas. Ši savybė yra dalis to, ką vadiname “lyderystė”.

Bendra vizija padeda keistis, o žmonės keičiasi ne dėl to, kad visada to reikia. Žmonės keičiasi dėl to, kad jie nori ir tada pokytis yra ir smagus procesas, ir labai į naudą.

KOMANDOS MOKYMASIS

Pokytis įvyksta, kai kiekvienas komandos narys turi galimybę prisidėti. Pamenate apie tuos vis dingstančius dokumentus ir jiems sistemą sudėliojusią administratorę? Tai nebuvo kas nors ypatinga. Jai tai buvo paprasta ir aišku. Tuo pačiu – tai buvo proga ir erdvė prisidėti prie bendro tikslo, o su tuo – įsitraukti daug daugiau ir į didesnius procesus.

Tokiose kompanijose vyksta nuolatinis mokymasis, kuomet gerinama tai, kas įprasta.

Puikiems rezultatams labiausiai trukdo geri rezultatai. Štai ten ir sustojama. Auganti ir besimokanti komanda nesitenkina gerais rezultatais, nes jie matė, kai jie buvo pusėtini, dar anksčiau – ne visai geri ir t.t.

KARTU SU REZULTATAIS AUGA IR KOMANDA. KARTU SU KOMANDA AUGA IR REZULTATAI.

Dialogai ryškina bendros vizijos vaizdą ir kiekvienas komandos narys toje vizijoje mato dalį savęs. Tokiuose dialoguose ugdoma lyderystė.

Employees working together in trust

Norėtumėte daugiau laiko būti tokioje organizacijoje? Lyderystė juk Jūsų rankose. Kalbėkitės su savo komanda.

Vėliau sau padėkosite!

Visada esame tam, kad padėti. Rezervuokite skambutį  ir mūsų komanda su Jumis susisieks, kad aptartų, kuo galime būti naudingi Jums ir Jūsų verslui.

Tuo tarpu mėgaukitės verslumo kelione ir kilstelėkite savo verslą į aukštesnį lygį / Level Up!

Apie #CoachingNotes

Norintiems sužinoti daugiau apie koučingą ir kaip jis gali Jums padėti pasiekti savo tikslus, #CoachingNotes yra tai, ko jums reikia. Čia rasite koučingo naujienas, tendencijas ir patarimus, galėsite susipažinti su įvairiomis koučingo technikomis. Be to, #CoachingNotes yra puiki vieta virtualiai susitikti ir susipažinti su įvairiais pašnekovais ir patyrusiais koučais, kurie dalinsis savo patirtimi ir žiniomis. Kviečiame skaityti, komentuoti ir dalintis

Naujausi įrašai

Koučingo naujienlaiškis